Rodzimy dizajn w nowo powstałej Galerii Wzornictwa Polskiego

Rodzimy dizajn w nowo powstałej Galerii Wzornictwa Polskiego

Fotele Romana Modzelewskiego i Józefa Chierowskiego, krzesło Muszelka czy fotel Tulipan Teresy Kruszewskiej – te meble przeszły już do historii polskiego dizajnu, a dziś możemy je podziwiać w całej okazałości, bowiem 15 – ego grudnia odbył się wernisaż pierwszej przekrojowej wystawy poświęconej polskiemu projektowaniu, która na stałe zagości w Muzeum Narodowym w Warszawie. Przedstawione w Galerii Wzornictwa Polskiego prace w układzie chronologicznym i z uwzględnieniem wydarzeniem historycznych oraz artystycznych, ukazują wielki potencjał polskiej myśli projektowej. Całość wzbogacają fotografie, szkice, pocztówki oraz fragmenty archiwalnych kronik filmowych. 

Design, z polskiego dizajn

Swoisty przekrój przez historię polskiego designu rozpoczyna się u schyłku XIX wieku, kiedy to w związku z rozbiorami Polski zaczęło się poszukiwanie ,,stylu narodowego”, który miał stać się swojego rodzaju wizualnym wyrazem tożsamości wspólnoty. Wędrówka rozpoczęta na Podhalu stylem zakopiańskim ze Stanisławem Witkiewiczem na czele, toczy się poprzez powojenny czas odbudowy, socrealizm, odwilż i poodwilżową nowoczesność – najbardziej dynamiczne lata polskiego wzornictwa. 

Podczas tej naszej podróży po rodzimym dizajnie, możemy zobaczyć jak o projektowaniu myślano nie tylko w różnych epokach, ale i w najważniejszych środowiskach twórczych – od kręgu zakopiańskiego, przez Warsztaty Krakowskie, Spółdzielnię Artystów „Ład” po modernistów z grupy „Praesens”. Osobne miejsce znajdują w niej zagadnienia związane z projektowaniem przemysłowym, projektowaniem dla dzieci oraz tworzeniem inspirowanym folklorem. 

W Galerii Wzornictwa Polskiego mamy do czynienia ze swojego rodzaju spotkaniem sztuki z wzornictwem. Oprócz ikonicznych już mebli, możemy zobaczyć między innymi ceramikę z Ćmielowa, szkło artystyczne, tkaniny autorstwa wybitnego artysty Władysława Strzemińskiego, a nawet klocki Stryjeńskiej. 

Wystawa została przygotowana przez kuratorki Annę Demską, Annę Magę i Kaję Muszyńską.