Dwie tożsamości marki Paged w kolekcji Alterego

Lifestyle
Skontaktuj się z namiKontakt

Tegoroczna koncepcja całej naszej nowej kolekcji nazywa się Alter Ego, dlatego, że chcemy pokazać inną osobowość marki. Paged nie tylko wykorzystuje z powodzeniem technologie z przeszłości, ale odważnie kreuje przyszłość, wprowadza nowe linie produkcyjne i innowacyjny funkcjonalny dizajn, zarówno na poziomie systemów, technologii, jak i samych mebli

– Jakub Szczęsny, dyrektor artystyczny odpowiedzialny za koncepcję Kolekcji Paged Alter Ego 2023

Alter Ego ujawnia dwie tożsamości marki – ponadczasową jakość drewnianych mebli oraz zabawę dizajnem, co tworzy zupełnie nowy trend w myśleniu o komforcie i odbiorze mebli przez klientów. Nowa Kolekcja Paged Alter Ego 2023 to czternaście projektów stworzonych przez kilkunastu polskich dizajnerów, projektantów mebli, architektów oraz architektów wnętrz. Składa się zarówno z nowych modeli, jak i odświeżonej klasyki: od zrewitalizowanych XIX-wiecznych krzeseł z giętego drewna, przez nową wersję składanego krzesła z połowy wieku, po nowe rodziny produktów jak akcesoria czy rodzinę ławek i taboretów. Alter Ego miało swoją premierę w Mediolanie podczas Salone del Mobile – najważniejszych na świecie targów meblarskich.

Trend alert: 4 ciekawe mikrotrendy ze Skandynawii

Kolekcja Alter Ego, czyli niesamowity revamping klasyków

Specjalnie przygotowana na targi w Mediolanie kolekcja Alter Ego jest nieoczywistą wariacją ukazującą tożsamość ponad 140-letniego Pagedu w zupełnie nowy sposób. Prototypy drewnianych mebli, które zaprezentuje podczas wydarzenia we Włoszech, uwodzą i wciągają do zabawy, prezentując zupełnie nowe oblicze w ekspresyjnym, pełnym indywidualności artystów wykonaniu. Polscy dizajnerzy, architekci i projektanci wnętrz, którzy wzięli udział w przygotowaniu kolekcji, to twórcy o bardzo różnych doświadczeniach i profilach działalności. Właśnie dlatego poszczególne modele oferują daleko idące zróżnicowanie form i estetyk. Projekty poszczególnych mebli wykonali: Kacper Gronkiewicz, Agnieszka Pikus, Grzegorz Gancarczyk, Maciej Franta, Nikodem Szpunar, Ola Mirecka, Jan Lewczuk, Paweł Jasiewicz, Jakub Szczęsny, a także Studio Iskry i projektanci z Paged Team.

Weirdcore – nowy gracz w świecie wnętrz

Opis modeli w Kolekcji Paged Alter Ego 2023

Paged jest producentem mebli kojarzonym z ponadczasowymi i tradycyjnymi modelami z giętego drewna, litego drewna oraz sklejki. Tymczasem Paged to również swoista kreatywny plac zabaw twórczych, czyli miejsce, gdzie projektanci i technolodzy pracują razem nad nowymi systemami, technologiami i produktami.

Fotele Kacpra Gronkiewicz: Monsignore i Demonio powstałe z jego zainteresowania barokowymi wnętrzami kościołów oraz inspiracji pokazem mody eklezjastycznej z filmu “Rzym” Federico Felliniego. Zainteresowania Gronkiewicza wynikają między innymi z jego doświadczeń, jako byłego mnicha, który porzucił habit na rzecz nieskrępowanej działalności twórczej projektanta, między innymi, nagradzanej restauracji Le Braci. Oba fotele bazują na klasycznym krześle Thoneta a ich wybujałe organiczne formy powodują, że pojęcie “revampingu” brzmi tu bardzo adekwatnie.

Te meble są bardzo niebinarne, płynne tożsamościowo. Odkryliśmy wewnętrzny sposób, w jaki działają, otworzyły się i zaczęły z nami współpracować. Jako artyści, projektanci, wyciągamy nieuświadomione rzeczy na światło dzienne, często je po prostu odkrywamy i patrzymy na nie świeżym spojrzeniem. Zawsze efekt kreacji jest takim dzieckiem, a emocje, które mu towarzyszą, to emocje, które wyobrażam sobie, że towarzyszą narodzinom nowego istnienia

Fuoco Arancia i Fuoco Blu: dwie wersje opalanego żywym ogniem najpopularniejszego krzesła Thoneta z wysublimowanym grawerowanym dodatkiem służącym do zawieszania torebki. Projekt młodego duetu architektów wnętrz Studio Iskry wynika z konstatacji, że w wielu eleganckich lokalach trudno znaleźć miejsce na odłożenie tak ważnego, a zarazem podstawowego akcesorium, jak noszona przez większość kobiet torebka. Można podejrzewać, że wiele czytających te słowa pań zgodzi się, że przyszedł wreszcie czas ten problem rozwiązać! Paged właśnie to zrobił.

Weszliśmy w ten projekt, ponieważ bardzo podoba nam się styl pracy Pagedu. To, że jest taki szacunek do materiału, jakim jest drewno. Ważnym momentem była dla nas wycieczka do Jasienicy, gdzie zobaczyliśmy, jak to klasyczne krzesło powstaje. (…) Bazowaliśmy na takiej starej japońskiej technice opalania drewna. To, co najbardziej nam się spodobało przy naszych próbach, to był fakt, że jesteśmy w stanie wydobyć bardzo ciekawy rysunek drewna, opalając je przed lakierowaniem w mniejszym lub większym stopniu

Cuore, czyli prosty patent Macieja Franty, jednego z czołowych architektów młodego pokolenia stanowiący “dostawkę” do klasycznego krzesła Thoneta pozwalającą na smakowanie wina w dwie osoby, bez konieczności siadania przy stole. Mikro-blat na wygiętym wsporniku, przymocowanym do nogi krzesła, spodoba się zwłaszcza właścicielom barów i restauracji z ciągnącymi się wzdłuż chodnika ogródkami oraz dżentelmenom szukającym oryginalnego prezentu na Walentynki, jako że blacik ma kształt „cuore”, czyli serca właśnie.

Tworząc Cuore, nie chcieliśmy się koncentrować wyłącznie na wymiarze estetycznym tego revampingu. Nie myśleliśmy o krześle, a raczej o jego funkcjonalności, zastosowaniu w przestrzeni, pewnego rodzaju być może manifeście, który chcieliśmy przekazać tym projektem

AXIS: składane krzesło powstało na bazie klasycznych modeli eksportowych PAGEDU z lat 70-tych XX wieku. Zostało zaprojektowane przez Grzegorza Gancarczyka, doświadczonego dizajnera i konstruktora na stałe współpracującego z Paged-em. Składa się do płaskiej ramy dzięki autorskiemu patentowi drewnianego zawiasu, który ma przy okazji walor dekoracyjny. AXIS pozwala na podróż do przeszłości. Krzesła składane Paged można było znaleźć w mieszkaniach tysięcy polskich rodzin w czasach, gdy w telewizji po raz pierwszy emitowano “Reksia”, tworzonego skądinąd niecałe dwadzieścia kilometrów od fabryki, w której owe krzesła produkowano.

Główną trudnością podczas revapmingu mojego modelu o nazwie Sudoku było zaspokojenie gustów odbiorców. Baza, konstrukcja modelu już istniała, natomiast chodziło o podniesienie walorów estetycznych do takiego poziomu, aby można było powiedzieć, że to jest mebel premium

Kompaktowy okrągły stół PLATO o podwójnym blacie służący do pracy w domu, zwłaszcza gdy do dyspozycji mamy zbyt małe mieszkanie, a kable I laptopy zaczynają przejmować naszą przestrzeń osobistą. Dolny blat stołu pozwala zniknąć wszystkiemu, co w danym momencie jest nieużywane. PLATO powstał w wyniku doświadczeń Jakuba Szczęsnego, architekta i zarazem dyrektora artystycznego Paged Meble, który pewnego dnia, w ogniu pracy, przypadkiem wziął do ust kabel od myszki biorąc go za makaron ryżowy z chińskiej zupy, którą jadł przed ekranem komputera.

Pierwszy dodatek w nowej kolekcji PAGED to zwodniczy Totem. Jest on wieżą z modułów wykonanych z recyklowanej, malowanej sklejki, do których można chować cokolwiek, co uznamy za warte ukrycia. Zwłaszcza pierścionki, kolie i bransolety, bo podstawową funkcją tego rzeźbiarskiego obiektu jest bycie szkatułką na biżuterię. Moduły można dobierać w różnych kolorach- od naturalnego po kryjące emalie zarówno z palety barw rozbielonych, jak i intensywnych. Własny, skomponowany z kolorowych warstw zestaw, można postawić na blacie, by udawał, że jest po prostu dekoracyjnym obiektem. Pomysł powstał także w głowie Jakuba Szczęsnego, który w dzieciństwie dostał od babci szkatułkę z ukrytym systemem otwierania wieczka. A jakie skarby w niej trzymał, tego nikomu nigdy nie zdradzi!

Lubię sekrety i niespodzianki, na ten temat jest cała kolekcja Alter Ego, ale też Totem, który zaprojektowałem. Wygląda jak rzeźba, ale tak naprawdę jest miejscem, w którym można chować na kolejnych piętrach ważne dla nas rzeczy, biżuterię, monety, bardzo unikatowe klocki albo… sztuczne oko. Możemy dobierać różne kolory, obracać poszczególnymi modułami, to shape-shifter

Tygrysy to nie hołd dla projektantów z powojennych czasów komuny a inspirowane japońską sztuką meblarską minimalistyczny dębowy taboret i ławka projektu Pawła Jasiewicza. Ów były marynarz, a obecnie ceniony dizajner i wykładowca warszawskiej ASP, postanowił połączyć doświadczenia wykonywania jednostkowych obiektów na zamówienie, z możliwościami, jakie daje współpraca z przemysłem. Efekt zadziwia, bo okazało się, że fabryka może wytwarzać modele wyglądające jak elitarny projekt typu “one off”. Tygrysy ucieszą wszystkich, którzy lubią doznania haptyczne, bo miło się je głaszcze bez obawy, że bestie nas „użrą”.

Jestem podekscytowany, że Paged wykonał tak doskonale mój mebel. I to jest właśnie to Alter Ego, czyli taki przyjaciel Pagedu. I o tym jest ten projekt, o możliwościach, którymi dysponujemy i razem pokazujemy, że możemy zrobić więcej

Zwierzęce skojarzenia towarzyszyły też Jankowi Lewczukowi, projektantowi mebli I biżuterii, który zaproponował uzupełnienie swojego produkowanego od lat przez PAGED krzesła Link o nakładkę z miękkiego bouclé. Nakładka przywodzi na myśl nieznane dotychczas futrzane stworzenie. Fluffy, bo tak autor nazwał futrzaka, zmienia w prosty sposób „stary” Link, w bardzo wygodne krzesło do domu. Kiedy na nim siadamy Fluffy zdaje się beztrosko drzemać. Testerzy z fabryki Paged twierdzą, że po dłuższym na nim siedzeniu słyszeli nawet lekkie pochrapywania. Nie ich własne, bynajmniej.

Projektując, zawsze myślę o tym, jaki produkt będzie miał kontekst, żeby nie zawieszać go w jakiejś takiej nieokreślonej przestrzeni, żeby wokół niego też był świat, żeby on był osadzony w jakiejś historii

Ola Mirecka, projektantka wymyślająca zestawy klocków dla pewnej duńskiej firmy i zarazem sędzia w telewizyjnym konkursie na ich temat, jest znana ze swojego zamiłowania do rzeczy przywodzących na myśl dzieciństwo. Właściwie wszystko, co projektuje ma wysyłać nas do krainy szczęśliwego hasania po drzewach, chowania się pod stołem i zbijania bąków. Dla Paged-u zajęła się własną interpretacją thonetowskiego krzesła, ulubionego niegdyś przez papieża modernistycznych architektów – Le Corbusiera. Krzesło PERLINE zostało wzbogacone o charakterystyczne dla Oli, skądinąd bardzo kobiece elementy, w postaci perłowo-beżowej kolorystyki i… korali nanizanych na poręcz mebla. Korale są ruchome i kiedy najdzie nas ochota, możemy z nudów, machając zwisającymi z siedzenia nogami, bawić się nimi do czasu, aż mama nie zwróci nam łagodnie uwagi, że od ich stukania zaraz pęknie jej głowa.

Wyobraźcie sobie pełną godności, dojrzałą hrabinę. Hrabina istnieje naprawdę, choć jest dziełem wyobraźni Agnieszki Pikus, projektantki mebli i eleganckiej ceramiki łazienkowej. Nazywa się Contessa W. i jest… fotelem. Contessa pozwala na przyjęcie pozycji pełnej godności, i co tu dużo mówić, pozycji władzy. Ten, kto na tym fotelu usiądzie, da jasny sygnał, “kto tu rządzi” i komu należy się podziw. Contessa powstała jako wzbogacenie modelu EVO, który Agnieszka zaprojektowała dla Paged w przeszłości, a który stanowi jeden z najbardziej charakterystycznych mebli w naszym katalogu. Dlaczego -zapytacie. Otóż EVO, podobnie jak Contessa W. i jej nieco skromniejsza acz bardzo oryginalna siostra Corda, mają po trzy nogi. Jeżeli do tego zadajecie sobie pytanie, co oznacza W.  czy przypadkiem jest to jakieś znajome nazwisko odpowiemy, że to tajemnica. Bo w końcu prawdziwe hrabiny bardzo lubią sekrety, n’est-ce-pas?

Ten mebel posiada w sobie piękno samego rzemiosła, które meble Pagedu posiadają i które są naprawdę dopracowane, jest w tym dużo ręcznej roboty. To dobra jakość, to ma w sobie historię i kulturę i to rzemiosło, które jest tu naprawdę żywe. Moją rolą jest dodanie takiej lekkości, tego powiewu trochę szaleństwa, zaczynam się tym bawić i właśnie ta zabawa jest kluczem do projektowania

W pracy ważna jest dla mnie forma, funkcjonalność, ponadczasowość, praca z materiałem. Pierwotne EVO ma oparcie cienkie, delikatne, minimalistyczne, twarde w odbiorze. Nowe oparcie jest puchate, miękkie, wręcz rozbuchane w swojej formie – są dla siebie przeciwieństwami, są swoimi alter ego

Ostatnio dodane

Ostatnio dodane


O Paged:

Założony ponad 90 lat temu Paged jest obecnie jednym z pięciu największych producentów sklejki i trzecim największym producentem krzeseł drewnianych w Unii Europejskiej. Zatrudnia ponad 2 tys. osób i posiada łącznie siedem zakładów produkcyjnych w Polsce i Estonii. Oferuje innowacyjne rozwiązania i produkty, które znajdują zastosowanie w wielu branżach, takich jak: projektowanie wnętrz i wyposażenie wnętrz, budownictwo, transport i opakowania na blisko osiemdziesięciu rynkach na całym świecie.

Od 2019 roku Paged rozwija i wdraża innowacje technologiczne i produktowe w oparciu o unikalne kompetencje własnego centrum badawczo-rozwojowego Paged LabTech.

Źródło: materiały prasowe

Podobne artykuły