Świadomość rangi polskiego designu rośnie z każdym rokiem, a chęć posiadania wyjątkowych obiektów z historią staje się dość wyraźnym mikrotrendem współczesnego projektowania. Znających wartość ikon i obiektów vintage, nie satysfakcjonują repliki czy meble stylizowane. Może właśnie dlatego, rodzime marki meblarskie zaczęły sięgać po oryginalne projekty uznanych polskich twórców. Takim przykładem jest fotel Romana Modzelewskiego RM58, wskrzeszony przez Vzór, który bardzo szybko zyskał popularność, jak i międzynarodowe uznanie. Kolejny wyjątkowy mebel, po niemal 50 latach, znów jest dostępny w sprzedaży. Mowa o Tulipanie Teresy Kruszewskiej, którego reedycji podjęła się marka Fameg.
Motyw vintage we wnętrzach – jak połączyć historię z nowoczesnością
Wyczucie formy
Rozwiązania, które widziałam u Finów, mnie zachwyciły: prostota, naturalność, celność rozwiązań, funkcjonalność, a wszystko to w trosce o dziecko, dorosłego, starca
– Teresa Kruszewska
Fotel Tulipan powstał jako jeden z elementów zestawu mebli wypoczynkowych, zaprojektowanych przez Teresę Kruszewską w 1973 roku na konkurs ogłoszony przez Zjednoczenie Przemysłu Meblarskiego oraz Związek Artystów Plastyków w Poznaniu. Na pokonkursowej wystawie MEBLE ‘73 projekt otrzymał Najwyższą Nagrodę Specjalną za realizację prototypów w Fabryce Mebli Giętych w Radomsku – obecnym Famegu. Innowacyjność i piękno tego projektu tkwiło w kielichowatej, organicznej formie, będącej efektem prac Teresy Kruszewskiej nad plastycznymi możliwościami sklejki. Artystka zapoczątkowała swoje eksperymenty ze sklejką już w latach 50., natomiast to nie malarskość formy była głównym punktem jej zainteresowań. Kruszewska zawsze koncentrowała się na człowieku oraz na relacji jaką mebel tworzy z odbiorcą/użytkownikiem. Ponadto nigdy nie dawała się ponieść wizualnej fantazji, a użytkową wartość i ergonomię stawiała na pierwszym miejscu. Niezwykłe wyczucie formy, świadome myślenie o estetyce i właściwej konstrukcji jednocześnie, charakterystyczne dla projektantki, to wpływ słynnych polskich projektantów związanych ze Spółdzielnią Artystów „Ład” oraz Alvara Alto – fińskiego architekta i projektanta okresu modernizmu, który był ceniony za swoje humanistyczne podejście do architektury.
Zaskakujące mikrotrendy wnętrzarskie, które zostaną z nami na dłużej
Spełnienie marzeń
Po zdobyciu nagrody specjalnej w 1973 roku, projekt mebli wypoczynkowej Teresy Kruszewskiej został wyprodukowany zaledwie w kilku kompletach prototypów. Projekt, co typowe dla tamtych czasów, na długie dziesięciolecia utknął w biurku.
Marzę, żeby ktoś wyprodukował zestaw mebli wypoczynkowych, który zaprojektowałam w 1973 roku. W skład zestawu wchodzą fotel Tulipan, stołeczki, stoliki i barek. Zestaw jest tak pomyślany, że elementy wzajemnie się uzupełniają. Stołeczki można przechowywać jeden na drugim, a odpady stają się efektowną nogą dla stolika. Na początku nie wiedziałam, że zbędne części sklejki przydadzą mi się do innych mebli, dopiero w fazie prototypowania okazało się, że mogę je wykorzystać. Jestem wyjątkowo zadowolona z tego zestawu
– Teresa Kruszewska.
Marzenie projektantki po niemal 50 latach się spełniło, a jeden z najpiękniejszych projektów okresu PRL trafił do produkcji, dzięki firmie Fameg. Premiera nowego Tulipana, odbyła się w lutym, podczas targów w Poznaniu.
Teresa Kruszewska (1927-2014) polska architektka wnętrz, projektantka mebli, wykładowca akademicki, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, jedna z czołowych przedstawicielek polskiego wzornictwa użytkowego po II wojnie światowej. Meble przez nią projektowane, w tym fotel TULIPAN, znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, a także w VITRA Design Museum w Weil am Rhein w Niemczech. Przez wiele lat projektantka była związana z Fabryką Mebli Giętych w Radomsku, gdzie powstało wiele prototypów mebli przez nią zaprojektowanych.