Nowoczesny, a nawet futurystyczny. Surowy i minimalistyczny, mimo to przytulny. Projektantkom domu w Wilanowie – architektkom z pracowni TISSU zależało, by budynek płynnie wpisywał się w krajobraz i maksymalnie wykorzystywał jego walory. Dynamiczna bryła nawiązuje więc do nurtu rzeki, skośne wykończenia okapów do nierówności terenu, a poziomy poszczególnych partii wnętrza obniżają się wraz z ukształtowaniem skarpy.
Klienci pracowni TISSU to małżeństwo z trójką synów. Życzyli sobie, by ich rodzinny dom był, owszem, oryginalny – ale zarazem zachowywał klasyczną formę, miał spadziste dachy, a do budowy wykorzystane zostały tak tradycyjne materiały jak drewno i kamień. – Mowy nie było o prostej, nowoczesnej architekturze i surowych materiałach, takich jak np. beton – wspomina arch. Magdalena Kostrzewa-Świątek, współwłaścicielka i współzarządzająca TISSU. Jednak w trakcie spotkań z architektkami, w wyniku długich rozmów oraz oglądania zdjęć domów w różnorodnych stylach, inwestorzy przekonali się np. do twórczości Daniela Libeskinda, który z zachowawczą wizją architektury nie ma absolutnie nic wspólnego. Zmiana nastawienia klientów stanowiła dla pracowni impuls, by odważnie zaprojektować dom w innym nieco stylu niż zakładały to początkowe ustalenia – cały z betonu. – Zastosowaliśmy beton o zróżnicowanych tonacjach kolorystycznych (nawet na dachu), aby nawiązać do barw występujących w naturalnym krajobrazie i wtopić się w otoczenie – mówi arch. Agnieszka Zaremba, druga współwłaścicielka i współzarządzająca TISSU. Pamiętając jednak o wymogu przytulności architektki wprowadziły drewnianą podsufitkę dachową.
Stopniowanie bryły
– Nawiązanie do otoczenia to element o którym myślimy zawsze – mówi Magdalena Kostrzewa-Świątek. W przypadku domu znajdującego się w otoczeniu innych budynków jednorodzinnych, położonego na skarpie nad rzeką (a właściwie rzeczką – Wilanówką), postulat harmonijnego wpisania architektury w krajobraz znalazł wyraz w oryginalnym ukształtowaniu bryły. Po pierwsze jest ona niska, rozłożysta, nie przytłaczająca. Wyróżnia się też falującą elewacją, zainspirowaną rzecznymi meandrami.
Teren schodzi w stronę Wilanówki kilkoma uskokami. Fakt ten miał wpływ nie tylko na skosy dachu – powielają one formą uskoki terenu, ale i na samą bryłę budowli od strony rzeczki. Rozgrywa się ona na kilku stopniach-poziomach; z tego powodu wysokości pomieszczeń rosną wraz z obniżaniem się działki. Salon znajduje się najniżej (w stosunku do głównego wejścia do domu) i jednocześnie najbliżej rzeki.
Ochrona prywatności
Jednym z charakterystycznych elementów tego domu są wystające poza okapy ścianki. Wizualnie obniżają one bryłę i tworzą wrażenie, jakby dach opierał się na kilku murkach, ale przede wszystkim mają za zadanie przesłonić tarasy i okna zapewniając w ten sposób mieszkańcom prywatność. Wymóg tej ostatniej stanowił kolejny priorytet projektu. Wnętrze domu oraz jego mieszkańcy mieli być dobrze schowani przed wzrokiem ewentualnych przechodniów. Z tego właśnie powodu od strony drogi dom ma minimalną liczbę okien i jedynie konieczne otwory wejściowe.
– Zależało nam na osiągnięciu efektu maksymalnego zamknięcia od frontu. – mówi Magdalena Kostrzewa-Świątek. – Od ulicy dom miał przypominać twierdzę. Nawet bramy garażowe pokryte są betonem i licują się z elewacja, tak by były jak najmniej widoczne.
Dom „zamyka się” więc od strony publicznej, za to „otwiera” szeroko na przyrodę: ogród i brzeg rzeki. Tam elewacja jest niemal całkowicie przeszklona.
A jednak zajrzyjmy do środka
Dom ma 615 metrów kwadratowych. Rozplanowanie pomieszczeń zachowuje klasyczny podział na strefy. Jest tu więc otwarta przestrzeń dzienna składająca się z kuchni, jadalni i salonu połączonego z tarasem i ogrodem.
Ponadto na parterze znajduje się strefa master, czyli sypialnia rodziców z łazienką i garderobami. Nieopodal położony jest gabinet. Sypialnie dzieci z łazienkami (każdy z synów ma osobną łazienkę) oraz przestrzeń do zabawy z wyjściem na taras, ulokowane zostały na piętrze.
Pracownia TISSU sporządziła również projekt wnętrz. Klientom zależało na przytulnej aranżacji. Architektki chciały, by była ona też spójna z charakterem całego budynku. W tym celu, jednym z zastosowanych zabiegów stało się obłożenie sufitów w części pomieszczeń drewnem, co dało efekt płynnej kontynuacji drewnianej podsufitki okapów. Ściany i podłogi pokryte zostały betonem nawiązującym do elewacji domu. Partie ścian są fornirowane, podobnie jak zaprojektowana przez TISSU zabudowa meblowa.
Stwórz wyjątkową aranżację razem z nami
Charakterystyczne dla tego wnętrza są duże, gładkie powierzchnie bez ornamentów wydobywające specyfikę oraz urodę zastosowanych materiałów. Kolorystyka stawia na neutralność i naturalność, dominują w niej odcienie drewna, betonu, szarości ożywione zielenią roślin.
Ważną rolę gra światło: miękkie w ciepłym odcieniu, sączące się ze szczelin, tworzy atmosferę relaksu. Całość dopełniają oryginalne, o nowoczesnej awangardowej formie lampy.
– Unikaliśmy modnych w danym momencie wzorów czy innych nietypowych rozwiązań. – mówi Magdalena Kostrzewa-Świątek. – Projektowaliśmy dom, który będzie dobrze wyglądał zarówno zaraz po wybudowaniu, jak i za 20 lat. Postawiliśmy na naturalne materiały i proste, klasyczne rozwiązania. Sam dom: jego bryła, okna, świetliki oraz widoki z zewnątrz stanowią dekorację. Wnętrze miało być już tylko dopełnieniem.
stylowa łazienka
-
HushLab Lukka Bateria umywalkowa podtynkowa osobne rozety 18 chrom
-
Płytki Flaviker Rockin Desert 120×280
-
HushLab FAT Vertical Single Grzejnik dekoracyjny biały
-
Płytki Living Ceramics Allure Grey
-
HushLab Lukka Bateria wannowa stojąca Chrom
-
HushLab Bowls Pure wanna wolnostojąca 160×75 biała połysk
-
Lampa wisząca Brokis kolekcja IVY VERTICAL
-
HushLab IN LOVE 65, umywalka 65X40, biała
-
HushLab Lukka Bateria umywalkowa podtynkowa osobne rozety 18 chrom
-
Płytki Flaviker Rockin Desert 120×280
-
HushLab FAT Vertical Single Grzejnik dekoracyjny biały
-
Płytki Living Ceramics Allure Grey
-
HushLab Lukka Bateria wannowa stojąca Chrom
-
HushLab Bowls Pure wanna wolnostojąca 160×75 biała połysk
-
Lampa wisząca Brokis kolekcja IVY VERTICAL
-
HushLab IN LOVE 65, umywalka 65X40, biała
Wybierz do wyjątkowej łazienki
-
Tres Study Exclusive – bateria jednouchwytowa umywalkowa z przyłączem w podłodze
-
Imola Płytki The Room Grey 120×120
-
Cielo pisuar BALL WALL
-
LA FABBRICA AVA płytka wielkoformatowa AESTHETICA HEGEL 120×280
-
HushLab Calm Wc wiszący 55×35 kolor czarny matowy
-
Umywalka Antonio Lupi ALBUME CONO OAK
-
Płytki Marazzi GRANDE MARMUR LOOK FRAPPUCCINO RETTIFICATO LUX
-
SternLight FOGGY LED IP54, oprawa wpuszczana, kolor biały
-
Tres Study Exclusive – bateria jednouchwytowa umywalkowa z przyłączem w podłodze
-
Imola Płytki The Room Grey 120×120
-
Cielo pisuar BALL WALL
-
LA FABBRICA AVA płytka wielkoformatowa AESTHETICA HEGEL 120×280
-
HushLab Calm Wc wiszący 55×35 kolor czarny matowy
-
Umywalka Antonio Lupi ALBUME CONO OAK
-
Płytki Marazzi GRANDE MARMUR LOOK FRAPPUCCINO RETTIFICATO LUX
-
SternLight FOGGY LED IP54, oprawa wpuszczana, kolor biały
Projekt wnętrza: TISSU ARCHITECTURE
Więcej informacji o pracowni znaleźć można na stronie https://tissu.pl
Social media: | https://www.facebook.com/tissuarchitecture |
| https://www.instagram.com/tissu_architecture/ |
Zobacz // próbki i ekspozycję