Pozycja koloru we wnętrzach jest już na tyle ugruntowana, że zdaje się, iż nic nie jest w stanie tego zmienić. Natomiast trendy kolorystyczne przedstawione przez Pantone podczas nowojorskiego tygodnia mody, jedynie to potwierdzają. Kandydata na kolor roku 2023, amerykański instytut zaprezentuje dopiero w grudniu, jednak konkurujące z gigantem agencje, już ogłosiły swoje barwne typy. Czy na ich podstawie uda się przewidzieć, jaki kolor zdominuje przyszły rok? Spróbujmy powróżyć z kolorów…
Trendy kolorystyczne na 2023 rok
1. Digital Lavender – cyfrowa lawenda
Londyńska agencja WGSN, zajmującą się analizą i przepowiadaniem trendów, od kilku lat silnie konkuruje z Pantone, szczególnie w zakresie typowania koloru roku. WGSN zdążył już przedstawić swojego czarnego konia, ale jest on łudząco podobny do pantonowskiego Very Peri. Zdaniem specjalistów angielskiej agencji, fiolet powróci jako kluczowy kolor w 2023 roku, reprezentując dobre samopoczucie i cyfrowy eskapizm. Wytypowany przez nich Digital Lavender to przyjemny i subtelny odcień lawendowego fioletu, wywołujący spokój i pogodę ducha. Kolor ten jest płciowo neutralny, a jego jakość sensoryczna sprzyja rytuałom self-care, daje poczucie stabilności i równowagi.
Kolor roku 2022 – znamy wybór Instytutu Pantone!
Wybór zainspirowany Digital Lavender
2. Wild Wonder – złoto z nutami zieleni
Konkurencyjny wobec wyborów Pantone, powoli staje się koloru roku marki Dulux. Znany producent farb do wnętrz, wraz ze swoim zespołem specjalistów i designerów, ogłosił kolorem roku 2023 Wild Wonder. Jest to bladożółty, określany przez Dulux jako miękkie złoto z nutami zieleni, inspirowane świeżymi strąkami nasion i zbożem. Jak wyjaśnia marka, wybór tej barwy został podyktowany jego ścisłym związkiem z naturą, a sam Wild Wonder ma odzwierciedlać globalny zwrot ku zrównoważonemu rozwojowi, połączeniu się z otoczeniem i chęć bycia bardziej ugruntowanym, szczególnie po ostatnim okresie niepewności. Oprócz powiązania z naturą i surowcami, Wild Wonder ma również uchwycić zbiorowe dążenie do lepszego zdrowia psychicznego, które staje się coraz ważniejsze w świetle globalnych wydarzeń, takich jak kryzys klimatyczny oraz pandemia.
Nasz związek ze światem przyrody wydaje się cenniejszy i bardziej niepewny niż kiedykolwiek. Gdy ludzie szukają wsparcia, połączenia, inspiracji i równowagi w dzisiejszym świecie, zagłębiają się w cuda świata przyrody, aby je znaleźć. (..) gdy zmiany klimatyczne stają się rzeczywistością dla nas wszystkich, czujemy również pilną potrzebę ponownego połączenia się z naturą i konieczność pracy z nią, a nie przeciwko niej. Wild Wonder to pozytywny, naturalny ton, który łącząc nas ze światem przyrody, może pomóc nam poczuć się lepiej w naszych domach.
Kojące wnętrze z Wild Wonder
3. Redend Point – uduchowiony rumieniec
Sherwin-Williams, tak jak Dulux produkujący farby do wnętrz, również chce mieć swój wpływ na globalne trendy barwne. Ich kandydatem na kolor roku 2023 jest Redend Point – ciepły i nowoczesny brudny fiolet, przywołujący ponadczasową elegancję. Sue Wadden, dyrektor ds. marketingu kolorów w Sherwin-Williams, porównuje: „To tak, jakby beż mógł się rumienić”. Wadden wyjaśnia również, że Redend Point to neutralny podton różowego, ciepły i ziemisty, a przy tym posiadający pewną miękkość i kojącą jakość, która jest naprawdę wyjątkowa. Według marki Sherwin-Williams, barwa ta wnosi ciepło, a jednocześnie intryguje, jest minimalistyczna, a przy tym przytulna, nie za jasna ani za ciemna, nie za nastrojowa ani za słodka – stanowi kwintesencję neutralności tonów średnich. Redend Point może odgrywać rolę kolorowego towarzysza chłodniejszych neutralnych kolorów, lub ujarzmić bardziej kolorowe wybory. Jednocześnie jest idealnym barwnym total lookiem – nadającym pomieszczeniu przyjemnej w odbiorze elegancji.
minimalistyczna elegancja Redend Point
Zobacz // próbki i ekspozycję